Torgeir Fagerstrand, Wivi Aulesjord & Espen Skarphagen

Med kjærlighet for papir

Vi har spurt tre lesere om hva som appel­lerer ved papir­magasiner, til den grad at de sjekker hylla på Narvesen regel­messig for å få med seg favo­ritten hjem.
Torgeir Fagersand, i verkstedet sitt.
Torgeir Fagersand (31) har flere år som med­arbeider på Norway Designs papir­avdeling bak seg. Papirets taktile kvalitet er stadig av interesse når han leter fram de månedlige favorittene.
FOTO: PRIVAT
Journalist Rubi Sørvik
Foto

Privat

For kunst- og håndverk­interesserte Torgeir Fagersand er følelsen og lukten av papir en del av leser­opplevelsen.

– Jeg fore­trekker magasiner med matt over­flate som er av god kvalitet og tykkelse – ikke for gjennom­skinnelig. I tillegg er det fint når for­skjellige papir­kvaliteter brukes som et grep for å illustrere forskjellige temaer i et magasin, for­klarer han. Og av­slører at han ikke helt klarer å sette fingeren på hva det er ved magasiner som appellerer.

Hvilepuls

– Det må være noe med pulsen. Det kan være utrolig godt å sette seg ned med et magasin for å slappe av, fremfor å begynne på ei bok. Et sted å hente inspirasjon og ideer. Å lese et magasin har litt samme effekt som å lese ei bok, eller å høre på en podcast for meg – og net­topp derfor har jeg alltid magasinene med på reise. Noe jeg gjør for å slappe
av og få påfyll. Fagersand arbeider i dag som areal­planlegger i Tønsberg – et yrke som i stor grad også preger hvilke magasiner han velger.

Jeg fore­trekker lengre reportasjer på papir. Jeg husker ting bedre, og inn­holdet gjør som oftest et større inn­trykk på meg.

– Nytt Rom, Monocle og Fantastic Man er blant de bladene jeg har kjøpt mest de siste årene. Jeg syns det er interes­sant med by­planlegging, design, interiør og arkitektur. Men jeg er heller en alteter enn en nisje­fokusert leser, når jeg tenker på hvilke magasiner jeg faktisk kjøper. Det er miksen av ulike reportasjer som er interessant, presiserer han.

Hva syns du om selve opplevelsen av å lese noe på papir?
– Å lese på papir synes jeg generelt sett er mer behagelig, jeg fokuserer bedre. Jeg opp­lever å ha et lavere tempo enn hvis jeg scroller nedover på Instagram, for eksempel. Det bidrar til at jeg fore­trekker lengre reportasjer på papir. Jeg husker ting bedre, og inn­holdet gjør som oftest et større inn­trykk på meg når jeg leser på papir.

Wivi Aulesjord i yogastilling
Wivi Aulesjord fortrekker sverger til papir­magasiner og yoga.
FOTO: PRIVAT

Lykken er magasiner og yoga

Min mamma har alltid hatt stabler av uke­blader og magasiner – Kvinner & Klær, Hjemmet, Allers, Svensk Dam­tidning og Se & Hør. Så fra jeg var en neve stor har jeg elsket å lese glansede magasiner og drømme meg vekk, sier Wivi Aulesjord, som avslører at hun allerede som liten var veldig god på «sladder-nyheter».

Nå er det særlig mote- og interiør­magasiner som havner i bokhylla til Aulesjord, og hun trekker fram Bonytt, Rom123 og Kamille som noen av favorittene.

Ingen flytur uten et magasin.

– Jeg fore­trekker konsekvent papir, da jeg heller følger personer på Instagram og bruker Pinterest fremfor nett­magasiner digitalt. Å kunne ta og føle på et fysisk magasin gjør at jeg bruker mer tid på hver side og hvert bilde, enn jeg gjør digitalt. Det føles mer personlig, røper hun.

Med en bunke i kofferten

Aulesjord er en aktiv yogini, og interessen har blitt et levebrød for yoga-entusiasten. Nå er hun yoga-lærer og eier av det populære tilbudet YaYoga i Holmestrand i Vestfold (@yayoga_official), og magasinene er alltid med både i hånd­bagasjen og kofferten når hun drar på yoga­reiser.

– Ingen flytur uten et magasin, forteller hun. – Jeg har alltid med magasiner både på yoga­reiser og familie­ferier, jeg tar gjerne med en hel bunke i kofferten. Aulesjord bruker også magasiner aktivt for å slappe av og kose seg hjemme. Alenetid betyr lese­stund for den ivrige magasin­kjenneren.

– På toalettet er det mange som surfer i det skjulte på mobilen, hos oss går det mer i magasiner som er plassert i holdere på veggen. Det er kanskje ikke det man fronter mest, men jeg tror de fleste liker bra lese­stoff på toalettet, av­slører hun med et glimt i øyet.

Hva det er ved magasiner som lokker?
– Det er noe med følelsen når jeg finner bladet i post­kassen eller jeg blir trukket til for­siden i hyllene hos min lokale butikk. Magasiner gir meg en følelse av egentid, og kan gi samme følelse som å få massasje eller spa­behandling, som å sette av tid til meg selv på yoga­matten, og for å reise litt vekk i andres verden og drømme. Det gir asso­siasjoner til kos og fritid for meg.

Espen Skarphagen
For Espen Skarphagen (46) er papir­magasiner en kilde til inspirasjon, kunn­skap og ro uansett hvor han befinner seg.
FOTO: PRIVAT

En egen ro

På kafé. Hjemme i godstolen. På reisefot. – Det gir en egen ro å kunne lese ufor­styrret, uten de mange for­styrrelsene som ofte dukker opp på en skjerm, mener free­lanceren som jobber som skribent, hage­coach og blomster­dekoratør. Hjemme inne­holder stabelen av blader både utgaver av Hageliv, Fine Gardening, Bonytt og Wallpaper, Monocle, How To Spend It, Interiør­magasinet og Garden Design.

Øverst på favoritt­listen troner to norske pub­likasjoner, mat­bladet Nord og design­fokuserte Nytt Rom. – Jeg er nok ganske altetende, men heller nok mer mot hus og hjem enn teknikk og motor!

Hendene fulle

Godt lese­stoff kan nytes overalt, synes Espen.
– Jeg leser like gjerne hjemme i god­stolen som på kafeer eller vente­værelser eller på lengre buss- og tog­reiser. Når jeg leser et magasin, er begge hendene opptatt med å holde i det. Da er det ikke plass til mobiler eller annet som kan ta bort opp­merksomheten fra det jeg holder på med. Og så liker jeg at jeg enkelt kan bla tilbake til forrige sak – det er viktig for meg.

Når jeg leser et magasin, er begge hendene opptatt med å holde i det.

Hva skal til for at du kjøper et blad?
– Som regel kjøper jeg et magasin på grunn av en forside som tiltaler meg, eller at det er relevante temaer og over­skrifter, forteller Espen. Han husker første gangen han fikk et mer bevisst forhold til magasiner. Det var i begynnelsen av karrieren som blomster­dekoratør, og han hadde bidratt til en reportasje om brude­buketter og bord­pynt. – Jeg kunne nesten ikke vente på å få se den ferdige saken på trykk!

Hvordan ser drømme­magasinet ditt ut?
– Det må ha en perfekt balanse av smarte tips og løsninger samt inspirasjon for ute- og inne­rom. Gjerne med en dæsj mat og fokus på miljø og bærekraft, sier Espen, som liker det ærlige i hånd­verk, spor­barhet og dyrking, og gjerne skulle lest mer om det.